Laster...

Merkevaregrafikk

Vår logo er et distinkt og enkelt symbol bestående av to vinkler/piler som peker i hver sin retning. Den ene peker bakover på en stolt historie. Den andre peker fremover mot en fremtid fylt av muligheter. De to formene knytter seg inn i hverandre og representerer samhold, samarbeid, kommunikasjon og enhet. Piler i seg selv indikerer transport, bevegelse, fart og dynamikk – men er også symbol på fortid og fremtid. Sammen etablerer Sporveiens to vinker/piler en S. Dette er utgangspunktet for vår merkevaregrafikk som bidrar med energi, vitalitet, farge og dynamikk.

Dette er ikke ment å brukes som et mønster eller dekor, men for å etablere dynamiske og varierte komposisjoner. Det brukes derfor i tett beskårede utsnitt, arrangert stramt med andre elementer i grid'et det er brukt i.

Det er viktig at man setter seg godt inn i reglene beskrevet under før grafikken tas i bruk.

Hovedelement

Det er utviklet et hovedelement basert på logoens former med valører i oransje eller gult.


Utsnitt

Hovedelementet skal ikke brukes i sin helhet. Vi ønsker å bruke tette utsnitt, hvor formene og linjene matcher grid og layout forklart her.

Elementet kan deles opp i åtte kolonner. Som hovedregel skal stående formater benytte et tett utsnitt på bare to kolonner, mens liggende formater kan bruke fire. Dette vil sikre at grafikkens former matcher grid'et.

Ikke bruk tre eller fem kolonner, da dette ikke vil matche grid'et.


Grafikk i bruk

Et utsnitt av grafikken kan benyttes til å dekke hele formater, for eksempel i en PowerPoint-side eller en plakat. Men det kan også brukes i mindre flater i en større komposisjon.


Riktig bruk

 

  • 1. Riktig utsnitt

    For at merkevaregrafikken skal oppleves som en komposisjon, beskjæres grafikken langs kolonnene. Her er det brukt fire kolonner.

  • 2. Tekst på mønster

    Vi bruker fargen Natt for tekst på mønsteret.

  • 3. Komposisjonen

    Mønsteret skal være en del av komposisjonen og følge gridet.

  • 4. To versjoner i en komposisjon

    Man kan bruke både den gule og den oransje versjonen på samme flate. Her er det brukt to kolonner av hver farge for å danne en komposisjon.


Feil bruk

 

  • 1. Feil utsnitt

    Unngå feil utsnitt. Ved å ikke beskjære grafikken langs kolonnene, eller ved å bruke for stort utsnitt, opplever vi grafikken som en bit av et mønster. Det vi ønsker er at det oppleves som en komposisjon av flater.

  • 2. Farger i tekst på mønster

    Unngå farget tekst på mønsteret.

  • 3. Mønster som et frittstående element

    Ikke bruk mønster som et frittstående element eller "pynt". Det skal være en del av komposisjonen.

  • 4. Bruke mønsteret for mange steder

    Unngå å "overbruke" mønsteret ved å bruke det for mange steder.


 

Unntak

Det vil finnes tilfeller der det er ønskelig å bruke grafikken mer som et tradisjonellt mønster, der det kan dekke større flater. Enten det er et silkeskjerf, en vegg eller på et møbel. Ta kontakt med markedstjenester@sporveien.com dersom du har et slikt behov.