Bilder skal hjelpe med å fortelle historier. Våre budskap er menneskelige, og appellerer til målgruppens opplevelse og følelser. Bildene er personlige og ikke fokusert rundt produkt og tjenester.
I Sporveiens bildebank ligger bilder, filmer og brosjyrer tilgjengelig til bruk. Samtlige bilder og filmer i basen kan fritt benyttes til formål internt i bedriften. Ekstern bruk av materiale må godkjennes av Kommunikasjonsavdelingen.
Ved å være kreativ med synsvinkler kan man få ordinære motiver til å bli mer spennende.
Liten dybdeskarphet er et godt grep for å forsterke fokus på motivet og roe ned travle omgivelser.
Dette grepet kan forsterkes ved å ta med elementer i forgrunnen, slik at både forgrunn og bakgrunn får den samme “myke” effekten.
Ved å legge en fargegradering over bilde får vi vist profilfargene våre og en tydelig engenart. Fargegraderingen skal dekke halvparten av høyden på bilde, fra bunn til midten. Graderingen skal gå fra 100 prosent farge i bunn til 0 prosent farge i topp. Vi benytter kun fargene Varme, Lys, Klorofyll eller Trikkeblå.
NB: Graderingseffekten brukes kun på forsider og hovedmotiver.